[문화] 다가 올 달 임무, 새로운 우주복 연구에 박차


우주 비행사 스토리 머스그레입 () 와 던 피터슨이 1983.4.7. STS-6 임무를 수행하는 동안 우주 왕복선 도전 호의 화물칸 위에 떠있다. IMAGE SOURCE,GETTY IMAGES

 

 

입력 2021.11.28.

BBC 원문 2일 전

 

[시사뷰타임즈] 198347, 미국 우주비행사 던 피터슨과 스토리 머스그레입은 미국 우주 탐험가들이 우주 유영을 한지 거의 10년 만에 처음으로한 우주 왕복선 도전 호 밖으로 용감하게 발을 내디뎠다.

 

4시간 동안 이 사람들은 우주선에 묶인 채, 우주선 외부의 화물칸에 떠 있었다.

 

당시 그들이 입고 있던 것은 과거의 맞춤 제작된 일회용 우주복에서 혁명적인 출발을 대변하는 것이었다.

 

공식적으로 EMU (선외 (船外) 이동용 우주복; Extravehicular Mobility Units) 로 알려져 있는 이 우주복들은 14겹으로 된 2부분 -양복이 저고리, 바지 두 부분으로 되어 한 벌이 되듯- 로 돼 있는 반강체 -절반 정도는 뻣뻣한- 우주복으로서, EVA (선외 활동; Extravehicular Activity) 를 하는 동안 우주 비행사를 보호하도록 설계된 것이었다.

 

이 우주복에는 통신 장비에서부터 성인용 기저귀, 우주복 내에 있는 음료수 봉지를 포함하며 모든 것이 갖춰져 있었다.

 

1983년의 상기한 날 이후로 우주복 복식에 대한 관심에는 거의 변화가 없었다.

 

개선된 새로운 우주복을 개발하려는 우주국의 노력은 제한적인 성공을 거두었다. 미 우주국 (NASA) 의 조사관이이 올해 발표한 보고서에 따르면, 우주국은 이미 14년 동안 의미심장한 진보도 못한 채로 42000만 달러 (31000만 파운드) 이상을 지출했다고 한다.

 

보고서는 "비행 준비가 된 우주복이 완성되려면 몇 년이 남아있다" 고 밝혔으며 우주국 관계자는 비행 준비가 된 우주복 2벌이 사용가능하게 되기에 앞서 설계, 검사, 자격 및 개발 노력에 10억 달러 (74000만 파운드) 를 추가로 지출할 것으로 예상된다고 덧붙였다.

 

보고서는 우주복 완성의 지연은 2024년에 달로 되돌아가겠다는 우주국의 프로그램인 알테미스 (: 그리스 신화, 달과 사냥의 여신; Artemis) 자체를 방해할 가능성이 크다고 덧붙였다.

 

9, 미 우주국의 좐슨 우주 본부는 새로운 우주복에 대해 민간 부문의 제안을 촉구했다. 우주복들은 국제우주정거장 (ISS) 에서의 우주 유영과 달 표면에서의 장차 알테미스 임무에 쓰일 것이다.

 

우주국의 팸 멜로리 부국장은 성명을 통해 "달과 그 너머에서 지구 저궤도에 대한 우리의 사업은 진화했 왔으며 혁신적인 기술을 요구하고 있다" 고 했다.

 

"최초의 여자가 포함된 달 위의 우주비행사들은 혁명적인 우주복 -임무에 더 잘 맞고 이제까지 그 어느 때 보다 더욱 위대한 인간 탐펌을 가능케 해 줄- 을 입고 안전하게 지켜질 것이다.“

미 우주국은 우주국의 새로운 선외 탐험용 이동 우주복 (xEMU) 및 어라이언 (오리온) 성좌 승무원 생존 체제를 지음에 있어 업계의 도움을 원하고 있다.

 

xEMU는 주로 달, 화성 및 아마도 소행성들과 같은 다른 천체의 행성 우주 유영을 위한 것이겠지만, 비행 중 우주 유영을 위해서도 보정될 계획으로 있다.

 

우주복은 우주 비행사가 더 많이 이동을 하고 새로운 통신 체제를 이용할 수 있도록 우주복 접합 부분을 개선 시킬 것이며 후방 출입구도 있게될 것이다.

 

우조복 설계는 또한 어떤 덩치의 우주 비행사에게라도 더욱 잘 맞을 수 있게할 것이다. 과거 미 우주국은 체구가 더 작은 여자 우주비생사들에겐 기존 우주복에 문제가 있음을 알게 됐다.

 

어라이언 우주복은 우주선이 발사되어 지구로 귀환하는 동안 승무원들이 착용하게 될 우주복이다.

 

새로운 우주복 제안은 121일에 있게될 에정이며, 내년 봄까지 더욱 많은 계약을 주게될 것이라고 예상된다. 미 우주국은 빠르면 2023년에 새로 개발된 장비로 시범 우주 유영을 계획하고 있다.

 

"상업용 우주복에 대한 미 우주국의 투자는 우리가 민간 파트너와 함께 새로운 달 경제를 육성하는 또 다른 방법이다" 라고 멜로리는 덧붙이면서 "저궤도에서의 우리의 동반자 관계와 유사하게, 이 노력은 일자리를 창출하고 달에서 활발한 경제를 부채질 함에 도움이 될 것이다." 라고 했다.

 

테슬라 사장 엘런 머슼은 자신의 회사인 스페이스X"필요하다면 할 수도 있다" 면서 트위터에 재빨리 돕겠다는 제안을 했다.

 

BBC와의 취재대담에서 전 미 우주국 관리자인 숀 오키페는 우주국이 민간 부문에 도움을 요청한 것이 그다지 놀라운 건 아니라고 했다.

 

"우주국가 이제까지 사용한 모든 우주복의 모든 변형은 민간 부문과 협력하여 개발됐다." 라고 현재 시라큐스 대학교 교수인 오키페가 자세히 말한다.

 

그는 우주복에 대한 성능 요구 사항에 대한 우주국의 통제는 주로 정부가 후원하고 훈련된 우주비행사들만이 우주에서 살고 일해온 것이라는 사실로 유도된 것이었지만 지금은 상황이 바뀌었다고 덧붙였다.

 

오키페는 "이제 상업용 우주산업이 우주 접근운송시장을 개발할 수 있는 능력을 입증했기 때문에, 이들 회사는 진화하는 경험을 바탕으로 운영 성능 특성에 대한 새로운 아이디어를 확실히 제시할 것" 이라고 했다.

 

1990년대에 약간만 갱신된 현재 EMU 모형 (현재 폐기된) 은 우주 왕복선과 국제 우주 정거장 (ISS) 주변의 우주 유영을 위해 특별히 설계된 것이다.

 

ISS에서 우주복을 사용한 몇 안 되는 사람 중에는 20069월 정거장에서 7시간 동안 우주 유영을 했던 전 우주 비행사 대니얼 버뱅크가 있다.

 

버뱅크는 우주복이 크게 변하지 않은 이유는 주로 1998년에 발사된 본질적으로 ISS를 위한 목적으로 지어진 것이었기 때문이라고 풀어 말한다.

 

현재 북부 캐럴라이너에 본사를 둔 콜린스 우주항공의 선임 기술 동료인 버뱅크는 "우주복 설계는 우주 정거장의 필요에 맞춰 조정되고 일치시킨 것" 이라고 했다.

 

"거주 가능한 환경을 제공하는 우주 정거장 외부에서 일어날 수 있는 중대한 일들이 많이 있다." 라고 그는 덧붙이면서 "이러한 일들이 제대로 안된다면, 우리는 매우 빨리 우주복을 입고서, 밖으로 나가 그러한 문제를 바꿔놓을 수 있어야 한다.“ 고 했다.

 

예를 들어, 버뱅크는 현재 EMU의 장갑이 여러 도구와 작동하는 방식, 장화를 휴대용 발 고정 장치에 맞추는 방식, 심지어 그 크기까지 모두 ISS와 우주 왕복선을 염두에 두고 제작된 것이라고 말한다.

 

그러나 미래에는 새로운 우주복이 1972년 아폴로 17호 임무 이후 처음으로 인간을 달로 돌려보내는 미국 주도의 알테미스 프로그램을 위해 가동돼야 할 것이다.

 

수십 년 전 아폴로 달 임무를 위해, 각 우주비행사에게는 맞춤형 A7L 우주복 3벌이 제공됐었다. 하나는 임무용, 하나는 훈련용, 하나는 예비용이었다.

 

ILC 도버가 제작한 이 우주복들은 열, 마모 및 우주복에 구멍을 낼 수 있는 미세 유성들로부터 착용자를 보호하기 위해 여러 겹으로 되어 있었다.

 

1969년 닐 암스트롱이 아폴로 11호 착륙 당시 입고 있던 우주복도 이중 하나였다.

 

버뱅크는, 현재 EMU의 무게가 150kg (14파운드 곱하기 23) 이상이며, 달의 중력이 감소한 환경에서도, 차세대 우주비행사에게는 너무 무겁고 다루기 어려울 것이라고 덧붙였다.

 

버뱅크는 "설계되지 않은 표면의 중력 환경에서, 모든 범위의 승무원을 지원할 수 있는 우주복은 지금 우주 정거장에 있는 것과는 상당히 달라야 한다고 생각한다." 라고 말한다.

 

오키페와 버뱅크는 미래의 우주복 혁신이 주로 민간 부문과 미래에 상업적 우주 임무 확산에 의해 주도될 것이라고 믿는다.

 

오키페는 "민간 부문은 성능, 효율성, 비용 절감 및 품질 향상을 위해 다양한 기술 응용 프로그램을 지속적으로 개발하고 있는데, 흔히 시장 점유율과 상표 인지도를 위해 다른 상업적 경쟁자들과의 경주 상황이다." 라고 말한다.

 

버뱅크에게 있어서, 우주복을 입고 지구 위를 떠다니는 경험은 우주에서의 경험 중 가장 보람 있는 일 중 하나였는데, 언젠가 새로운 우주 탐험가들도 같은 경험을 할 수 있기를 버뱅크가 바라는 내용이다.

 

버뱅크는 "초인처럼" 초속 8km로 히멀레이어 (히말라야) 상공을 날았던 것을 기억하고 있다.

 

"지구에 들어오고 싶지가 않다. 가능한 한 오래 우주에 머물면서 지구와 그 모든 장관을을 바라보고 있고 싶어진다." 라고 그는 말하면서 "우리는 더 많은 사람들이 그런 경험을 했으면 한다." 고 했다.




Upcoming Moon missions spur the search for new spacesuits

 

By Bernd Debusmann Jr

Business reporter

 

Published2 days ago

 

SpaceX launch

Astronauts Story Musgrave (L) and Don Peterson float in the cargo bay of the space shuttle Challenger during the STS-6 mission 7 April 1983.

IMAGE SOURCE,GETTY IMAGES

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Astronauts Story Musgrave (left) and Don Peterson float in the cargo bay of the space shuttle Challenger

 

On 7 April in 1983, American astronauts Don Peterson and Story Musgrave bravely stepped out of the space shuttle Challenger, the first time US space explorers had conducted a spacewalk in nearly a decade.

 

For about four hours, the men floated in the shuttle's exterior cargo bay while tethered to the spacecraft.

 

What they were wearing, at the time, represented a revolutionary departure from the custom-built, one-off spacesuits of the past.

 

Officially known as Extravehicular Mobility Units, or EMUs, these were two-piece, semi-rigid suits with 14 layers, designed to protect astronauts during extravehicular activity (EVA).

 

The suits included everything from communications gear to adult nappies and an in-suit drink bag.

 

Mission specialist Piers J. Sellers participates in the mission's third and final spacewalk July 13, 2006.

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Nasa estimates it would need to spend another $1bn on developing new spacesuits

 

Since that day in 1983, little has changed in the spacesuit fashion stakes.

 

The space agency's efforts to develop new improved spacesuits have had limited success. Nasa has already spent $420m (£310m) over 14 years without any significant progress, according to a report published this year from Nasa's inspector general.

 

"A flight-ready suit remains years away from completion," the report notes, adding that Nasa officials expect to spend a further $1bn (£740m) on design, testing, qualification and development efforts before two flight-ready suits are available for use.

 

The delay to spacesuits is likely to hold up Artemis, Nasa's programme to return to the Moon in 2024, the report adds.

 

An artist's illustration of a Nasa base camp at the Lunar South Pole

IMAGE SOURCE,NASA

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A future Artemis mission at the Moon's South Pole - such missions are now likely to be delayed

 

In September, Nasa's Johnson Space Center called for private sector proposals for the new suits. They would be used for spacewalks on the International Space Station (ISS) and during future Artemis missions to the surface of the moon.

 

"Our undertakings in low-earth orbit, at the Moon and beyond, have evolved and are calling for innovative technology," Nasa deputy administrator Pam Melroy said in a statement.

 

"The next astronauts on the moon, including the first woman, will be kept safe in revolutionary spacesuits that fit better and enable greater human exploration than ever before."

 

Nasa wants industry help to build its new Exploration Extravehicular Mobility Unit (xEMU) and the Orion Crew Survival System.

 

The xEMU will mainly be for planetary spacewalks on the Moon, Mars and perhaps other bodies like asteroids, though it is planned to be modified for in-flight spacewalks.

 

Kristine Davis, a spacesuit engineer at NASA’s Johnson Space Center, wearing a ground prototype of NASA’s new Exploration Extravehicular Mobility Unit (xEMU), and Dustin Gohmert, Orion Crew Survival Systems Project Manager at NASA’s Johnson Space Center, wearing the Orion Crew Survival System suit, right, wave after being introduced by the administrator, Tuesday, Oct. 15, 2019 at NASA Headquarters in Washington

IMAGE SOURCE,NASA

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Nasa's xEMU and orange Orion spacesuits are designed to take astronauts back to the Moon and beyond

 

It will have improved joints to give the astronaut more mobility, a new communications system and will have a rear-entry hatch.

 

The design will also be able to better fit astronauts of all sizes. In the past Nasa had problems finding spacesuits for smaller female astronauts.

 

The Orion suit is the suit crew will wear inside the spacecraft during launch and the return to Earth.

 

Proposals for the new suits are due on 1 December, with one or more contracts expected to be awarded by the following spring. Nasa plans a demonstration spacewalk with their newly developed gear as early as 2023.

 

"Nasa's investment in commercial spacesuits is another way that we are fostering a new lunar economy with private partners," Ms Melroy's statement added. "Similar to our partnerships in low-earth orbit, this endeavour will create jobs and help fuel an active economy at the Moon."

 

Tesla boss Elon Musk was quick to offer his help, tweeting that his company, SpaceX, "could do it if need be".

 

NOVEMBER 10: (L-R front) NASA astronauts Tom Marshburn and Raja Chari and (L-R back) European Space Agency astronaut Matthias Maurer of Germany and NASA astronaut Kayla Barron walk out of the Operations and Checkout Building on their way to the SpaceX Falcon 9 rocket with the Crew Dragon spacecraft on launch pad 39A at the Kennedy Space Center on November 10, 2021 in Cape Canaveral, Florida.

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SpaceX has already developed flight suits for astronauts on its Crew Dragon spacecraft

 

In an interview with the BBC, former Nasa administrator Sean O'Keefe says that he is not really surprised that the space agency has turned to the private sector for help.

 

"Every variant of every space suit Nasa has ever used was developed in concert with the private sector," explains Mr O'Keefe, who is now a professor at Syracuse University.

 

He added that Nasa's control over the performance requirements for the suit has largely been driven by the fact that only government-sponsored and trained astronauts have lived and worked in space and that has now changed.

 

"Now that the commercial space industry has demonstrated an ability to develop a space access transportation market, these companies will surely come up with new ideas on operational performance characteristics based on their evolving experiences," Mr O'Keefe says.

 

The current EMU model - which was only slightly upgraded in the 1990s - is specifically designed for spacewalks around the (now decommissioned) space shuttle and the International Space Station (ISS).

 

Astronauts Daniel C. Burbank (right) and Steven G. MacLean, representing the Canadian Space Agency, translate along the side of one of the station's trusses on the International Space Station on September 13, 2006.

IMAGE SOURCE,GETTY IMAGES

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Astronauts Daniel Burbank (right) and Steven MacLean, move along the side of the International Space Station on 13 September 2006


Among the few who have used a space suit at the ISS is Daniel Burbank, a former astronaut who in September 2006 logged a seven hour spacewalk at the station.

 

Mr Burbank explains that spacesuits have remained largely unchanged, primarily because of the fact they are now essentially "purpose built" for the ISS, which was launched in 1998.

 

"The design of the spacesuit is tuned and aligned to the needs of the space station," says Mr Burbank, now a senior technology fellow at North Carolina-headquartered Collins Aerospace.

 

"There are a lot of critical things that could happen to the outside of the space station that provides its habitable environment," he adds. "If those fail, we need to be able to get spacesuits on very quickly, go outside and make those changes."

 

As an example, Mr Burbank notes that the way the current EMU's gloves work with tools, the way the boots fit into portable foot restraints and even its size are all built with the ISS and space shuttles in mind.

 

Astronaut Daniel Burbank on the International Space Station

IMAGE SOURCE,NASA

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Daniel Burbank preparing a spacesuit on the International Space Station

 

In the future, however, new spacesuits will have to work for the US-led Artemis programme, which will return humans to the moon for the first time since the Apollo 17 mission in 1972.

 

For the Apollo moon missions several decades ago, each astronaut was given three tailor-made A7L suits: one for the mission, one for training, and one spare.

 

Made by ILC Dover, they had multiple layers to protect the wearer from heat, abrasion and micrometeoroids which could puncture the suit.

 

It was one of these spacesuits that Neil Armstrong was wearing during the Apollo 11 landing in 1969.

 

Current EMUs, Mr Burbank added, weigh over 150kg (23 stones), which even in the reduced gravity environment of the moon would likely be too heavy and unwieldy for this next generation of astronauts.

 

"A suit that would support the full range of crew members in a gravity environment on a non-engineered surface, we think has to look very different from the one we have at the Space Station right now," Mr Burbank says.

 

Artists impression of a Collins spacesuit

IMAGE SOURCE,COLLINS AEROSPACE

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Spacesuits suitable for the moon will be very different from existing models

 

Both Mr O'Keefe and Mr Burbank believe that future spacesuit innovations will largely be driven by the private sector and the proliferation of commercial space missions in the future.

 

"The private sector is constantly developing a multitude of technology applications to stretch performance, efficiency, lower costs and improve quality," Mr O'Keefe says. "It's often a race against other commercial competitors for market share and brand recognition."

 

For Mr Burbank the experience of floating above the Earth in a spacesuit was one of the most rewarding aspects of his experiences in space - one he hopes that new space explorers will one day be able to share.

 

Mr Burbank remembers flying over the Himalayas at eight kilometres per second "like Superman".

 

"You don't want to come in. You want to stay out there as long as you possibly can, looking at the earth and all of its splendour," he says. "We want more people to have that experience."

 

[기사/사진: BBC]

 



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