[경제] 전기 자동차 주식 가격...1000% 폭등!


니오 EP9 스포츠가가 지난 7월에 열린 중국 난징 국제 자동차 박랍회에 전시돼 있다


입력 2020.10.16.

CNN 원문 2020.10.15.

 

[시사뷰타임즈] 중국의 테슬라 죽이는 차가 되고자 하는 것이 거칠게 달리고 있다.

 

불과 7개월 전만 해도, 샹하이에 본사를 둔 전기 자동차 제조사 니오 (NIO) 는 조심을 좀 해야할 이야기 정도로 보였었다. 이 회사 주식은 뉴욕에서 3달러도 안되는 가격으로 급락한 채 거래되고 있었으며, 투자자들은 신생업체는 믿을게 못된다며 실패한 회사라고 불렀기에 손실을 보고 있는 회사였다.

3월 이래로, 이 주식은 1,000% 이상 치솟아 26.50 달러가 됐다. 수요일 하루에만도 22%가 올랐다. 그리고 월스트릿 분석자들은 이제 다시 이 회사 주를 사들이라고 투자자들에게 조언을 해주는 중이다.

 

이떻게 이토록 호전된 것일까?

 

수요일날 이 주식 가격을 거의 두 배인 33.20달러로 목표를 잡고 있는 씨티 (Citi) 분석자들은 중국의 황금 주 휴일 동안 밀려있는 주문이 대단히 많고, 최근 시장에서 주식 값이 올랐으며, 전지 (배터리) 비용을 감축한 것 등을 비롯, 이 자동자 제조사의 성장데 대한 믿음을 뒷받침 해 줄 여러 요인들이 등장해 왔었던 까닭이라고 말했다.

 

테슬라는 자사의 인기주를 더 많이 판매하면서 50억 달러 이상을 모은 것으로 보인다.

 

중국의 기술 거물 텐센트 (TCEHY: ; 텐센트는 트럼프가 금지하려하는 위챗의 소유주이기도 함) 및 비이두 (BIDU) 의 지원을 받는 니오는 중국에서 자생했으면서 테슬라 (TSLA) 에 가장 맹렬한 경쟁자들 중 하나라고 과대 광고기 되기도 한다.

 

이 회사 자동차 한 대를 판매하기 전에, 니오는 모자나 기타 다른 상품들을 인터넷 상으로 수백만 달러 어치를 팔면서 상표를 새로 창출하는 것에 크게 초점을 맞추었었다. 이 회사는 이어 전지 교환소, 이동식 전원 밴 차량 그리고 도서관을 갖춘 동아리 회관, 개방 부엌 및 꼬마들을 위한 시설 등 공간을 두 배로 쓰게 된다는 전시실인 니오의 집들등의 업체를 설립했다.

 

니오가 최근에 세운 본사가 있는 곳인 중국 헤훼이 시의 정부의 지원을 받는 주자자들이 지난 470억 유안 (10억 달러)를 주입한 것이 주자자의 신뢰 회복에 결정적이었다고 베이징에 본사를 둔 중국 자동차 통찰이라는 상담회사 설립자인 투 레가 말했다. 더 똑똑해진 자동조종 장치를 비롯, 자동차 판매량의 증가와 기술 향상 등도 이 회사가 더 꾸준한 발판을 다지는데 도움을 주었다고 그는 덧붙였다.

 

레는 이 투자가 긴급구제였다고 했는데, 니오 분란의 특징을 말한 것이다.

 

헤훼이 시는 니오가 쓰러지도록 내버려 두지 않았다고 그는 말하면서 이제 사람들은 내 다음 월금 어디서 나오나?’ 라는 압박감이 없다고 했다.

 

신명이 난 것은 니오 뿐만은 아니고, 전기 자동차 분야에 대한 투자자들의 취향도 근래 몇 달 사이에 치솟았는데, 테슬라에 대한 열광 및 중국의 회복에 대한 확신 등이 부분적인 원인이었다고 레는 언급했다.

 

엘런 머슼 자동자 체조사는 2019년 자사의 샹하이 기가공장에서 생산을 시작하고 이 공장에서 만든 기종 3을 올해초 대중들에게 인도하면서 중국에 영향력이 클 중요한 교두보를 만들었다.

 

레는 X펭 자동차 등과 같은 다른 중국 자동차 제조사들의 점유율과 최근 경합을 벌이는 것을 가리키면서 난 테슬라가 이 모든 상황에 편승해 이익을 본다고 느낀다.” 고 했다.

 

그러나 레는 평가 수준으로 올라가 있는 회사들이 많은 것이 아니기에, 니오의 경쟁은 과도한 것일 수도 있다고 했다. (니오는 현재 360억 달러 이상의 가치가 있다.)

 

그런 것 중의 일부로, 다른 여러 분야들에는 좋은 소식들이 많지가 않기에 많은 돈이 전기 자동차로 들어오고 있는 것이다.” 라고 레는 덧붙였다.

 




Electric car maker Nio was in a slump in March. Its stock is up 1,000% since then

 

By Michelle Toh, CNN Business

Updated 1258 GMT (2058 HKT) October 15, 2020

 

Hong Kong (CNN Business)China's wannabe "Tesla killer" is on a wild ride.

 

Just seven months ago, Shanghai-based electric vehicle maker Nio (NIO) was seen as a cautionary tale. Its stock had cratered to less than $3 a share in New York trading, investors were calling the company a flop that put them off other startups, and it was bleeding cash.

 

Since March, the stock has soared by more than 1,000% to $26.50. It gained more than 22% on Wednesday alone. And Wall Street analysts are again advising investors to buy into the company.

 

So why the dramatic turnaround?

 

Analysts at Citi, who nearly doubled their target price for the stock on Wednesday to $33.20, said that new factors had emerged to support their belief in the automaker's growth, including "a very strong order backlog" racked up during China's Golden Week holiday, recent market share gains, and its efforts to cut battery costs.

 

Tesla looks to raise $5 billion by selling more of its red-hot stock

 

Nio, which is backed by Chinese tech giants Tencent (TCEHY) and Baidu (BIDU), is often hyped as one of the fiercest homegrown competitors to Tesla (TSLA).

 

Before it had even sold a single car, Nio focused heavily on creating a brand, selling millions of dollars' worth of Nio hats and other merchandise online. It went on to set up services such as battery-swapping, mobile power vans and "Nio Houses," showrooms that aim to double as clubhouses with a library, open kitchen and workshops for kids.

 

An injection of 7 billion yuan ($1 billion) in April by state-backed investors in the Chinese city of Hefei, where Nio recently set up a new headquarters, was critical in restoring investor confidence, said Tu Le, founder of Beijing-based consulting firm Sino Auto Insights. An uptick in vehicle sales and upgrades to its technology, including a smarter autopilot feature, also helped put the company on a steadier footing, he added.

 

Le described the investment as a "bailout," a characterization Nio disputes.

 

"[Hefei was] not going to let Nio fail," he said. "[Now] they don't have that pressure of, 'Where's my next paycheck coming from?'"

 

A NIO EP9 sports car on display during the China (Nanjing) International Auto Expo in July.

 

It's not just Nio that's on a tear. Investor appetite for the electric vehicle sector has soared in recent months, partly led by enthusiasm for Tesla (TSLA) and confidence in China's recovery, Le noted.

 

Elon Musk's automaker has made important inroads in China, starting production at its Shanghai Gigafactory in 2019 and beginning deliveries of its first locally made Model 3 cars to the public earlier this year.

 

"I feel that Tesla kind of lifted all boats," Le said, pointing to the recent rally in shares of other Chinese carmakers, such as Xpeng Motors.

 

But he said Nio's rally may have been overdone, as "there haven't been that many wins to point to that level of valuation." (Nio is now worth more than $36 billion.)

 

"Some of it is, there's just not a lot of good news in other sectors, so a lot of money is coming into EVs," Le added.

 

[기사/사진: CNN]



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