[경제] 수에즈 운하 차단: 왜 유가에 만기이월효과 있을 수 있나?


 

 

입력 2021.3.26.

RT 원문 2021.3.25

 

[시사뷰타임즈] 대형 화물선이 화요일 수에즈 운하에 좌초한 뒤, 최소 4억 달러 어치의 액화천연가스 (LNG) 는 물론이고 원유, 정제 연료, 그리고 상품들로 가득한 화물통 (컨테이너) 들이 교착상태에 빠졌다.

 

덩치 큰 상풍을 운반하는 선박을 추적하는 물자 분석사 크플러에 따르면, 원유 630만 배럴을 실은 유조선 최소 7척이 이 사고 때문에 지체돼 있다고 한다. 영국의 브렌트 원유 가격인 배럴 당 64달러를 기준으로 볼 때, 유조선 7척이면 대략 원유 43백만 달러어치를 싣고 있는 것이라고 이 회사는 말했다. 만일 에버기븐 호가 주말까지 발이 묶인 상태로 남아있게 된다면 추가로 16천만 달러 어치인 원유 250만 배럴을 실은 유조선 3척이 남쪽으로 늘어선 줄에 합류하게 된다고 크플러는 말했다.





전문가들은 수요일 6%가 치속은 물자 가격은 수에즈 운하가 막혀있는 결과로 더더욱 오를 수도 있다고 말한다. 라이스타드 기름 시장 대표 조나르 톤하구겐은 남중국 오전 포슷지에 낙관적인 무역업자들이 가격 담합행위 시대는 끝났다고 생각한다면, 이들은 예상치 못한 선물을 받게될 것인 바, 수에즈 운하가 차단돼 있따는 것은 일시적으로 통상적인 유조선 교통 및 유조선 각각의 원유 및 LNG 배달을 방해하는 것이라고 했다.

 

좌초돼 있는 선박은, 자체의 덩치 때문에, 이 운하를 통해 수송되는 원유 및 제품들의 흐름을 좀 왜곡시키고 있는 중이기 때문에, 이러한 속도 방지턱은 제품이 구매자들의 예상대로 속히 도달하지 못할 것이기에 유가에 만기이월효과를 치치게 된다.” 고 그는 덧붙였다.

 

공급망 및 실행계획 지공사 특별계획44의 최고책임자인 젯 맥캔들리스는 이미 밀려있는 것이 있고 공급망이 난타당한 올해에 이건 지구촌 무역에 커다란 타격이다.” 라고 했다. 그는, 남중국 모닝 포슷지가 그의 말을 인용하듯 이 좌초된 선박이 혼자서 아시아와 유럽 사이의 필수 무역로로 가는 양 방향을 모두 가로 막고 있다. 만일 만조시에 예인선으로 이 선박을 제거할 수가 없다면, 이 선박의 무게를 줄이고 다시 뜰 수 있도록 화물통들을 옮기기 시작해야 할 것이라고 했다.

 

맥캔들리스는 만일 차단 상태가 며칠 더 지속된다면, 여러 가격에 영향을 미칠 수 있다.” 고 했다. 특별계획44는 현재 부피가 크지 않은 상품이 들어있는 화물동 38만 개를 싣고 있는 화물선 34척을 주적하고 있는 중인데, 이러한 선박들은 이미 이 운하에 막혀있거나 운하로 접근하고 있는 중이다.

 

한편, 이 문제의 화물선을 제거하려는 노력을 하고 있는 회사는 목요일, “유조선들을 자유롭게 해주려면 몇 주가 걸릴 수도 있다고 경고하면서 이 선박 제조 작업을 해변에 밀려와 있는 엄청난 고래를 제거하는 것에 비유했다.

 

수에즈 운하는 세계에서 가장 분주한 무역로 중의 하나이며 유럽, 아시아, 그리고 아프리카와 연결된다. 매일 평균 선박 50척이 이곳을 지나가며 화물 3백만톤 정도를 실어 나르는데, 주로 LNG, 원유, 그리고 화물통들과 같은 부피가 큰 제품들이다. 매년, 거의 선박 2만 척이 인공수로 200km를 통과하여 가며 양적으로 따졌을 때 지구 무역 12%를 책임진다. 매일 같이 원유 거의 300만 배럴 -해양 수송 원유 거래 중 총 10% 추산- 이 이 운하를 통과 한다.




Why blockage of Suez Canal could have rollover effect on oil price

 

25 Mar, 2021 13:45 / Updated 11 hours ago

 

Stranded container ship Ever Given is seen after it ran aground, in Suez Canal, Egypt March 25, 2021 © Reuters / Suez Canal Authority

 

At least $400 million worth of crude oil as well as liquefied natural gas (LNG), refined fuels, and containers full of goods have come to a standstill, after a massive container ship ran aground in the Suez Canal on Tuesday.

 

According to commodities analyst Kpler, which tracks bulk goods vessels, at least seven tankers bearing 6.3 million barrels of crude oil have been delayed because of the accident. Using the Brent Crude oil price of about $64 a barrel as a value proxy, the seven vessels carry about $403 million worth of crude oil, it said. If the ship ‘Ever Given’ remains stuck at the weekend, three more vessels carrying 2.5 million barrels of oil, worth about another $160 million, will join the queue from the south, Kpler said.

 

Experts say that the price of the commodities, which shot up by about 6% on Wednesday, could rise further as a result of the blockage. “Just when bullish traders thought that the price party was over, they got an unexpected gift, as the Suez Canal blockage is temporarily disrupting usual tanker traffic and the respective expected oil and LNG deliveries,” Bjornar Tonhaugen, head of oil markets at Rystad, told the South China Morning Post (SCMP).

 

“The grounded ship, due to its massive size, is creating some distortion in the flows of crude and products that are transported through the canal, and such ‘speed-bumps’ are having a rollover effect on oil prices, as the product will not reach its buyers as quickly as expected,” he added.

 

According to Jett McCandless, CEO of supply chain and logistics service provider project44, “It’s another big blow to global trade in an already backlogged and battered supply chain year.” He said, as quoted by the SCMP, “The vessel has single-handedly put a stop-block in both directions to that vital trade route between Asia and Europe. If they can’t dislodge it with tugs at high tide, they will have to start removing containers to lighten the load and refloat her.”

 

McCandless noted that, “if the blockage lasts for more than a few days, it could impact prices.” Project44 is currently tracking 34 other container vessels, carrying about 380,000 containers of non-bulk goods, that are either already stuck in the canal or approaching it.

 

Meanwhile, the firm working to dislodge the container ship warned on Thursday that “it might take weeks” to free the tanker, comparing it to trying to remove “an enormous beached whale.”

 

The Suez Canal is one of the busiest trade routes in the world, and connects Europe, Asia, and Africa. An average of 50 vessels travel through it daily, carrying about three million tons of cargo, mainly bulk goods such as LNG, oil, and containers. Each year, nearly 20,000 vessels travel through the 200km artificial waterway, accounting for about 12% of world trade by volume. Close to three million barrels of crude per day, an estimated 10% of total seaborne oil trade, pass through the canal on a daily basis.

 

[기사/사진: RT]



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