결국...보잉사, 737 맥스 1월부터 잠정 생산 중단


 

입력 2019.12.17.

BBC 원문 4시간 전

 

[시사뷰타임즈] 보잉사는 1월부터 골칫거리였던 737 맥스 여객기 생산을 일시적으로 중단할 것이라고 했다.

 

치명적인 2건의 추락 사고가 있었음에도 불구하고 그 이후 9달 동안 이 기종은 계속 생산돼왔었다.

 

인더니샤(인도네시아)와 이디오피아에서 737 맥스 여객기가 추락하면서 죽은 사람이 300명도 더 되는데, 이 기종에 새로운 문제가 있다고 알려진 뒤에 벌어진 사고였다.

 

보잉사는 올 연말이 되기까지도 (운행이 중지된) 이 기종들을 다시 취항시길 계속 바라고 있었다.

 

그러나 미국의 규제 담당관들은 이 기종은 그런 식으로 빨리 다시 하늘을 날 자격이 갖춰져 있지 않다는 것을 분명히 했다.

 

워싱튼 주 씨애틀에 본사를 둔 보잉사는 미국에서 가장 큰 수출 기업들 중 하나다. 이 회사는 성명서에서 737 맥스와 관련된 일로 직원들을 해고시키진 않을 것이라고 말하면서도, 생산 중단은 자사에 납품해오던 업자들과 미국 경제에 널리 영향을 미칠 가능성이 크다고 했다.

 

이어 안전하게 다시 737 맥스 기종을 하늘로 되돌아 가게 한다는 것이 우리의 지상과제다라고 하면서 우린 737 맥스 기종이 다시 취항하기 위해 필요한 승인 절차, 적절한 훈련과정 결정 등이 -규제 담당관들, 고객들 그리고 비행편에 탑승하는 대중들이 향상된 737 맥스 기종에 확실한 신뢰를 갖도록 하기 위해- 각별하고 완전히 철저할 것이 분명하다는 사실을 알고 있다고 했다.

 

지난주, 의회 청문회에선 미국 항공 규제 담당관들이 2018, 첫 번째로 인더니샤에서 추락이 있은 후 장차 사고 위험이 있을 것이라는 것을 알고 있다는 말을 했다.

 

연방항공국의 분석결과는 여객기 설계가 바뀌지 않는다면 여객기가 첫 취항해서 폐기될 때까지 열 두 번 이상 추락 사고가 날 수 있다는 것을 시사했다.

 

이러한 사실들에도 불구하고, 737 맥스기는 2019년 이디오피아에서 두 번째 추락사고가 날 때까지 취항 정지를 먹지 않고 있었다.

 

보잉사는 추락 사고의 가장 주된 원인이라고 생각되는 자동제어체제를 재설계하고 있다.

 

여행 산업 분석자 헨리 하티벨트는 생산 중지는 전례없는 결정이며 보잉사, 보잉사에 납품하는 업자들 및 여행사 등에 지대한 영향이 있을 가능성이 크다고 했다.

 

이어 생산 중단은 737 맥스 기종에 납품해 오던 600개 정도의 회사들과 보잉사 자체에는 물론이고 이 조치와 관련이 있는 여행사들에게 어느 정도의 혼란을 제대로 조성시킬 것이라고 했다.

 

737 맥스 생산 중단은 이미 보잉사에 90억 정도의 댓가를 치루게 했다. 보잉사 주식은 이 회사가 생산 중지를 발표하게 될 것이라는 추측이 있는 가운데, 월요일, 4% 이상 떨어졌다.

 

보잉사는 저장고에 737 맥스 기가 400대 이상 있으며 주문했던 고객들에게 인도하는데 중점을 둘 것이라고 했다. 세계 여러 곳에서 여객기를 주문해 놓았지만, 보잉사 공학기사들이 내부기술에 대한 수정 체제를 개발할 수 있도록 배달도 중지됐다. 



Boeing to temporarily halt 737 Max production in January

 

4 hours ago

 

Image copyrightGETTY IMAGES

 

Boeing will temporarily halt production of its troubled 737 Max airliner in January, the manufacturer said.

 

Production of the jet had continued despite the model being grounded for nine months after two deadly crashes.

 

More than 300 people died when two 737 Max aircraft crashed in Indonesia and Ethiopia after reported problems with a new feature.

 

Boeing had been hoping to have the aircraft back in the air by the end of this year.

 

But US regulators made it clear that the planes would not be certified to return to the skies that quickly.

 

Boeing, based in Seattle, Washington is one of the US's largest exporters. The company said in a statement that it would not lay off workers associated with the 737 Max, but the stoppage is likely to affect suppliers and the wider economy.

 

"Safely returning the 737 Max to service is our top priority," the aircraft manufacturer said. "We know that the process of approving the 737 Max's return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates."

 

Last week a congressional hearing was told that US aviation regulators were aware following the first crash in Indonesia in October 2018 that there was a risk of further accidents.

 

The Federal Aviation Authority's analysis suggested there could be more than a dozen more crashes over the lifetime of the aircraft unless changes were made to its design.

 

Despite that, the 737 Max was not grounded until after the second crash in Ethiopia in March 2019.

 

Boeing is redesigning the automated control system thought to have been the primary cause of the crashes.

 

Travel industry analyst Henry Harteveldt said the decision to suspend production was unprecedented and likely to have a "massive impact on Boeing, its suppliers and the airlines".

 

"It's really going to create some chaos for the airlines that are involved in this as well as the six-hundred or so companies that are part of the 737-Max supply chain and Boeing itself."

 

The suspension of the 737 Max has already cost Boeing around $9bn (£6.75bn; 8.07bn). Boeing shares fell more than 4% on Monday amid speculation the airline would announce a production suspension.

 

The manufacturer said it had 400 of the 737 Max aircraft in storage and would focus on delivering those to customers. While many airlines around the world have the planes on order, delivery was halted to allow Boeing's engineers to develop software fixes.

 

[기사/사진: BBC]



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