비행기 추락: 이란 “보잉사나 미국에 블랙박스 안 줄 것”


이란 적신월사의 수색대원들이 희생자들의 잔해를 수색했다. Image copyrightAFP

 

입력 2020.1.9.

BBC 원문 6시간 전

 

[시사뷰타임즈] 이란은 승객 176(승객 167, 승무원 9)이 타고 있던 여객기가 추락한 현장에서 수거한 비행기록장치들을 이 여객기 제조사인 보잉이나 미국에 넘겨 주지 않을 것이라 했다.

 

유크레인(우크라이나)의 보잉 737-800은 티어런(테헤란) 공항에서 이륙 몇 분 후에 추락했고 생존자는 전혀 없다.

 

세계 항공 규칙상, 이란은 조사를 주도할 권한이 있다.

 

그러나 비행기 제조사들 특히 추락 비행기 제조사와 전문가들은 소위 블랙 박스라고 하는 이 비행기록장치를 분석할 수 있는 나라가 몇 안된다고 했다.

 

이 추락 사건은 이란과 미국 간 긴장이 고조돼있는 상황에 일어난 것이며 이란이 이랔 주둔 미군 기지에 미사일들로 타격을 한 지 몇 시간 뒤에 나온 것이다. 이란의 미사일 공격과 비행기 추락 사이에 연관이 있다는 증거는 전혀 없다.

 

보통, 미국이 만든 봉잉사 제품이 연루돼 있을 때는 미국 국가수송안전위원회가 조사를 하곤 했다. 그러나 이 위원회는 허락을 받아야만 하고 사고와 관련이 있는 나라의 법에 따라야 한다.

 

이란 보수성향의 메흐르 뉴스 통신사는 논평에서, 이란민간항공기구(CAO)의 대표 알리 아베드자데흐가 우린 블랙박스를 제조사 및 미국인들에게 주지 않을 것이라 했다고 보도했다.

 

대표는 이 사고는 이란항공기구가 조사를 하게될 것이지만, 유크레인도 참여할 수 있다고 덧붙였다.

 

대표는 어느 나라가 블랙 박스들을 분석할지는 아직 분명치 않다고 했다. 블랙 박스라는 속칭은 조종실 음성 기록 장치와 비행자료기록 장치 두 가지를 말한다.

 

보잉사는 어떤 것이라도 필요한 사항은 지원할 준비가 돼있다고 했고, 캐나다 수상 쟈스틴 트루도는 캐나다가 조사에 한 몫을 할 것을 기대하며 기술적 지원을 해주겠다고 했다.

 

무슨 일이 벌어졌나?

 

유크레인 수도인 키에프로 가려던 유크리엔 국제항공편 PS752기에는 수요일 이란에 추락할 당시 승객 167명과 승무원 9명이 타고 있었다.

 

사망한 승댁 대다수는 이란인 및 캐나다인이었다.

 

이란 주재 유크레인 대사는 처음엔 엔진 고장 탁이라고 했었지만 후에 이 말을 삭제하고 위원회의 조사에 앞서 사고의 원인에 대해 하는 말들은 모두 공식적인 게 아니라고 했다.

 

비행레이더23 항공 웹사이트에 따르면, 이란의 수도 인근에서 비행기가 추락할 당시 시계는 양호했었다고 한다. 항공사 관계자들은 승우원들은 경력자들이었다고 했다.

 

유크레인 대통령 볼로디미르 젤렌스키는 공식 보고서가 준비될 때까지 이 재앙에 관계된 추측이나 검증받지 않은 설등은 자제하라고 경고했다.

 

이란 언론들은 기술적 문제 탓을 하면서 비상사태는 선포된 바가 없었다는 항공관계자의 말을 인용하여 보도했다.

 

아베드자데흐는 메흐르에 따르면, 추락과 테러와는 관계가 전혀 없다고 했다.

 

탑승자들은 누구였나?

 

희생자들 가운데, 이란인이 82, 캐나다인이 63, 유크레인인(승무원 포함)11, 스위든(스웨덴)인이 10명 앺개니스턴인이 4, 영국인이 3명 독일인이 3명이었다고 유크레인 외무 장관 바딤 프리스타일코가 말했다. 희생자들 중 15명은 어린이들이었다.

 

그러나 독일 정부는 그 이후 현재, 이란에서 추락한 여객기 희생자들 중에 독일 시민이 있다는 건 전혀 모르는 이야기다라고 했다.

 

이란의 비상작전 본부장은 희생자들 중 147명이 이란인이었다고 했다. 이것은 그중 65명이 국적을 두 개 갖고 있었음을 시사한다.

 

트루도는 비행기에 있던 승객 138명은 키에프를 경유하여 캐나다로 오려는 사람들이었다고 했다.

 

트루도는 이 모든 사람들이 자신들의 부모, 친구, 동료 또는 가족들에게 돌아오지 못한 것이다라면서 모든 사람은 잠재력이 아주 많았고 앞으로 살 날도 많은 사람들이었다고 했다.

 

뭐가 잘못됐던 건가?

 

유크레인 항공사의 보잉 737-800 기종에서 나오는 비행 자료들은 인터넷에서 공개적으로 열람이 가능하다. 이 자료에선 비행기가 이륙 후 정상적으로 상승했음을 보여준다.

 

이 비행기는 거의 8천 피트(2,400m)에 도달한 뒤 갑자기 사라졌었다.

 

이런건 통상적인 것이 아니며 비행기에 모종의 재앙적인 사고가 있었음을 시사한다. 우린 현 단계로선 무엇이 사고의 원인이라고 말할 증거가 전혀 없다.

 

전직 비행기 추락 조사관에 따르면, 엔진 고장이라는 견해는 그 어느 것이나 시기 상조라 했다. 엔진 고장 가능성을 초기단계에서 배제할 수는 없지만, 보잉 737-800 기종은 엔진 고장이 있더라도 계속 비행이 되게끔 설게된 것이다.

 

덧붙여 말하자면, 만일 엔진고장이 있었다면, 우린 보통 비행 자료에서 비생기가 덜 가파르게 상승하게 됐다는 기록이 있을 걸 예상하게 된다.(그러나 추락 비행기는 8천 피트에 이르기까지 매우 가파르게 상승했다)



Iran plane crash: Tehran won't give Boeing or US black boxes

 

6 hours ago

 

Iran has said it will not hand over black box flight recorders recovered from a plane that crashed with 176 people on board to manufacturer Boeing or to the US.

 

The Ukrainian Boeing 737-800 went down just minutes after taking off from Tehran's airport, leaving no survivors.

 

Under global aviation rules, Iran has the right to lead the investigation.

 

But manufacturers are typically involved and experts say few countries are capable of analysing black boxes.

 

The crash came at a time of high tensions between Iran and the US and just hours after Iran carried out missile strikes on two air bases housing US forces in Iraq. There is no evidence the two events are linked.

 

Normally, the US National Transportation Safety Board would have a role to play in any international investigations involving US-made Boeings. But the board must act with permission and in accordance with legislation of the foreign country concerned.

 

In comments published by Iran's conservative Mehr news agency, the head of Iran's Civil Aviation Organisation (CAO), Ali Abedzadeh, said: "We will not give the black box to the manufacturer and the Americans."

 

"This accident will be investigated by Iran's aviation organisation but the Ukrainians can also be present," he added.

 

Mr Abedzadeh said it was not yet clear which country would analyse the black boxes - a cockpit voice recorder and flight data recorder.

 

Boeing said it was "ready to assist in any way needed", while Canadian Prime Minister Justin Trudeau said his country expected to have a role in the investigation and had offered technical assistance.

 

What happened?

 

The Ukraine International Airlines flight PS752 to Kyiv had 176 people on board when it crashed in Iran on Wednesday.

 

The majority of passengers were from Iran and Canada.

 

Ukraine's Tehran embassy initially blamed engine failure but later removed the statement, saying any comment regarding the cause of the accident prior to a commission's inquiry was not official.

 

There was good visibility when the plane went down near Iran's capital, according to the Flightradar24 aviation website. Officials from the airline said the crew were experienced.

 

Ukrainian President Volodymyr Zelensky warned against "speculation or unchecked theories regarding the catastrophe" until official reports were ready.

 

Image copyrightAFP

Image caption

A team from Iran's Red Crescent searched the debris for victims

 

Iranian media blamed technical problems and quoted an aviation official who said no emergency had been declared.

 

Mr Abedzadeh said "terrorism" had played no role in the crash, according to Mehr.

 

Who was on board?

 

Among the victims were 82 Iranians, 63 Canadians, 11 Ukrainians including all nine crew, 10 Swedes, four Afghans, three Britons and three Germans, Ukrainian Foreign Minister Vadym Prystaiko said. Fifteen of the dead were children.

 

But the German government later said "we currently have no knowledge that German citizens are among the victims of the plane crash in Iran".

 

Iran's head of emergency operations said 147 of the victims were Iranian. That would suggest that 65 of the foreign nationals had dual nationalities. The Ukrainian airline gave a helpline number for further information about passengers: +38-044-581-50-19.

 

Mr Trudeau said 138 passengers on the flight were en route to Canada via Kyiv.

 

"All people who won't be coming home to their parents, their friends, their colleagues or their family," he said. "All had so much potential, so much life ahead of them".

 

What went wrong?

 

Flight data from the Ukrainian Airlines Boeing 737-800 is openly available online. It shows that the plane climbed normally after taking-off from Tehran.

 

It reached nearly 8,000ft (2,400m) before the aircraft's data suddenly disappears.

 

This is unusual and would suggest some type of catastrophic incident on board the plane. We have no evidence at this stage to tell us what caused the incident.

 

According to a former air crash investigator, any suggestion of engine failure feels premature. This possibility can't be ruled out at this early stage but an airliner such as the Boeing 737-800 is designed to keep flying if there is an engine failure.

 

Plus, if there was a failure then we would normally expect the flight data to show the plane's climb becoming less steep.

 

[기사/사진: BBC]




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